Schrijven is uitgeven
Binnenkort verschijnt mijn nieuwe poëziebundel Total Loss. Engelstalig deze keer.
Waarom? Omdat ik zowel in het Engels als het Nederlands schrijf en dit een bundeling is van Engelstalige gedichten die ik schreef gedurende de laatste twintig jaar. Wel volgens een thema; liefde, seks en media, verdeeld in drie cycli: “the birth, rise and fall of the love machine”. Poëzie over een zo snel veranderende wereld waarin de mens zelf op een artefact lijkt, terwijl hij doelloos naar een plat beeld staart en denkt dat de wereld is wat hem ingefluisterd wordt.
Ik stuurde deze bundel naar Boekscout, een hybride uitgeverij (daarover later meer) en zij reageerden binnen de maand enthousiast op het manuscript. En dan begint het proces: alles nog eens goed nalezen, ook door iemand die de taal door en door kent, jezelf promoten (wat ik het moeilijkste vind), en nadenken over de grafische vormgeving van je bundel. In dat laatste geval, houd ik van minimalistisch.
Maar hoe kies je dan de uitgeverij die bij je werk past?
Allereerst moet je de juiste uitgever vinden die bij het boek past. Ik heb ondertussen al op drie manieren uitgegeven, mijn allereerste poëziebundel in eigen beheer, mijn kortverhalen en poëzie bij een hybride uitgeverij en de jeugdromans bij een erkende uitgeverij.
Daarbij moet je je de vraag stellen: is het bedoeld voor een kleine groep mensen, zoals familie en vrienden? Wil je vooral zelf veel in de hand houden? Of is het een bundel met poëzie of korte verhalen en weet je dat je uitgeefkansen bij een erkende uitgeverij klein zijn? Is het te niche, of bleven je talloze mails onbeantwoord? Of ben je er rotsvast van overtuigd dat je boek een groot publiek verdient; tja dan toch maar blijven proberen bij die grote uitgeverijen.
Jij kiest
uiteindelijk. Zo zijn er op dit moment drie veel voorkomende vormen van
publiceren. Ik lijst ze hier even op met de voor en nadelen.
Zelfpublicatie via POD (print on demand):
Dit is een
online ‘print je boek’ dienst. Jij bent hierbij je eigen uitgever en gebruikt
een website of platform om jouw boek te verwerken en aan te bieden. Zoals
BraveNewBooks, Lulu en Boekdrukken. Je hebt alles zelf in de hand en moet ook alles zelf
doen.
Voordeel: volledige controle over je boek – uitzicht, platform, prijs en
winstmarge.
Nadeel: geen distributienetwerk in de winkels, enkel online en je moet zelf op
pad met je fysieke exemplaren, boekenwinkels en bibliotheken aanschrijven, zelf
reclame maken en beurzen afschuimen.
Hybride uitgeverijen:
Deze digitale uitgeverijen gaan een stap verder. Zij bieden een mix: ze leveren professionele ondersteuning terwijl de auteurs deels zelf investeren in hun publicatie.
Daar zit ik nu bij Boekscout voor poëzie en korte verhalen. Dat is sowieso al een kleine markt.
Voordeel: Zij
hebben een eigen redactie- en marketingteam en helpen je als het ware via een
stappenplan om je boek optimaal klaar te krijgen voor uitgave. Je kan samen met
hen de winstmarge afspreken, maar je zal sowieso een vaste prijs moeten betalen
(net als bij POD) voor de druk van je boek. Als die prijs bijvoorbeeld 10 euro
is en je vraagt 20 euro verkoopprijs, dan heb je 10 euro winst. De hybride
uitgeverijen zoals Boekscout, Skribis en Leessst hebben
daarbij een eigen online webwinkel en een ingang naar diverse platforms zoals
Bol.com en Amazon.
Nadeel: Je moet nog steeds veel zelf doen. Er is geen groot fysiek
distributienetwerk en al die boekenwinkels in het land zal je dus zelf moeten
gaan aanspreken, met natuurlijk je eigen kennissen- en vriendenkring.
Algemeen erkende uitgeverijen:
dat zijn de grote uitgevers die iedereen kent zoals Pelckmans, de Standaard Uitgeverij en Lannoo, maar er zijn ook nog kleinere zoals, Storyland, Klein en Brandt.
Voordeel: Zij hebben een fysiek distributienetwerk waarmee je het grote publiek kan bereiken en zij beoordelen vanuit een heel eigen visie en nauwgezet je werk. Let daarbij dus goed op, of hun visie en doelpubliek aansluit bij wat jij wil vertellen. Eenmaal de klik er is beoordelen zij in het beste geval als een goede coach. Waarna je vaak nog heel wat redactiewerk hebt, maar als alles goed loopt, dan ligt je boek in bijna alle boekenwinkels, zowel fysiek, als online. Een ander groot voordeel is dat je als schrijver een schrijfbeurs via Literatuur Vlaanderen en lezingen via auteurslezingen sneller krijgt omdat je bij een erkende uitgever gepubliceerd hebt.
Nadeel: Je weet niet wanneer je eindelijk die mail kan verwachten met een antwoord. De royalties (wat je overhoudt als auteur) bedragen zo’n luttele 10 procent, omdat het geld van uitgave voor een groot deel naar de druk en de werking van de uitgeverij gaat. Ook is de kans klein dat je eruit wordt gepikt, omdat er al zo’n groot aanbod is.
Wat je wel kan doen als schrijver is je ondertussen laten zien; meedoen aan schrijfwedstrijden, zorgen voor publicaties in tijdschriften, kranten en online, zodat men al van je gehoord of gelezen heeft. Dat kan in je voordeel werken.
Wil je meer uitgeverijen leren kennen?
Hier een overzicht uitgeverijen in Vlaanderen en een overzicht van uitgeverijen in per genre.
Last bud not least:
wil je op de hoogte zijn van wanneer mijn bundel verschijnt, dan kan je je al inschrijven via deze link of de QR-code:
PS En hoe moeilijk dit publicatieproces al was voor de groten der aarde, lees je hier.
Reacties
Een reactie posten