Over minimalisme

Een levensstijl

Ik ben een selfmade zelfhulpboekje aan het lezen van blogger en minimalist Jelle Derckx, die de nadruk legt op minimalisme. Dit is momenteel een in populariteit toenemende levensstijl. Maar het is niet nieuw, het is een stroming die zich in de jaren zestig al manifesteerde in de beeldende kunsten. En om eerlijk te zijn gaven de franciscanen al een voorbeeld op spiritueel en materieel vlak, legden de Griekse stoïcijnen voor een deel een grondslag op filosofisch vlak en vind je binnen het boeddhisme eveneens overeenkomsten.

Maar wat is nu in deze tijd een minimalist? Ik citeer even Jelle vanuit zijn vlog op YouTube.

“dat is Iemand die dat belangrijk maakt wat voor hem of haar het allerbelangrijkste is en alles verwijdert wat daar niet bij helpt.”

Je maakt dus bewust keuzes in functie van wat je echt gelukkig maakt en je helpt in jouw groeiproces. Het is kiezen voor dat waar je energie van krijgt, je een oprecht waardevol gevoel geeft en de rest stilaan schrapt of loslaat. Een toevoeging binnen het minimalisme is het sustainable minimalisme”, wanneer je alleen dingen koopt en koestert die je echt nodig hebt én duurzaam zijn.



Minimalisme helpt sommigen om meer rust te brengen. Het neemt niet weg dat dit een zeer individueel proces is en je niet mag negeren wat je ongelukkig of gefrustreerd maakt, daar moet je mee aan de slag: waarom doet het dit met je? Om dan na inzicht verder te gaan.

Ik tracht deze filosofie ook voor mijn eigen leven wat in te bouwen en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn mensen die dit al van nature in zich hebben, bij mij vergt dit behoorlijk wat aanpassing. Wel merk ik dat als ik orde schep: ik minder vasthoud aan dingen, kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en focus op wat belangrijk is, waardoor meer rust komt. Telkens als je kiest om iets aan te pakken en weg te doen, kies je er ergens ook voor om het los te laten.

Lijstjes en schrappen

Lijstjes maken helpt. Om zo een keuze te maken en dan het overbodige te schrappen. Je kan jezelf daarbij vragen  stellen om de focus te leggen op wat echt telt. Heb ik dit echt nodig?  Wat is het voordeel van dit, wat is het nadeel? Helpt het mij vooruit? En op een ander niveau: wat verwacht ik dat een goede partner is en voer ik dit zelf ook zo uit? Wat verwacht ik van een kwaliteitsvolle job en geeft de huidige job mij hierin nog voldoening? Hoe kan ik dit "opruimen" en dus deze situatie overzichtelijker maken om tot nieuwe keuzes te komen? En als ik deze keuze maak geeft me dit dan een goed gevoel?

Dat is minimalisme voor me, niet alleen dingen wegdoen en dure dingen in de plaats kopen zoals sommige critici zouden kunnen beweren, maar echt naar de essentie gaan en daarvoor kiezen, telkens opnieuw. En dat dankbaar of vergevingsgezind weglaten wat je niet meer helpt op je pad of in jouw verhaal. Dit kan je op verschillende niveaus toepassen, ook in het schrijven van een tekst trouwens.


Ontspullen is er een deel van

Deze corona periode dwingt ons eveneens om te minimaliseren. Je mag minder, je kan minder, er komt minder. Ook al merk ik dat er mensen zijn die plots gaan vermeerderen op een andere manier. Mensen die bijvoorbeeld online nog meer spullen gaan kopen voor bij hen thuis of zelfs investeren in een extra buitenverblijf om toch maar weer meer te kunnen verzamelen of te hebben, moest dit of dat ooit... hangend in het verleden of bang voor de toekomst.

Dat investeren is natuurlijk leuk als je dat kan, ik wou dat ik me ook een extra schrijfverblijf kon permitteren en sommige gadgets zijn nu éénmaal zo verleidelijk, maar toch, is het echt nodig? Is het niet juist opnieuw een wegvluchten van de essentie? Misschien is dit wel een ideale periode om te ontspullen?
Tips daaromtrent vind je dan weer terug in het boekje Opgeruimd! van Marie Kondo.

Moest ik veel geld gehad hebben zou het misschien een ander verhaal geweest zijn. Of niet? Financieel konden we ons nooit veel veroorloven, met mijn hobbelige carrière uit het verleden en de job als kleuterjuf van mijn vrouw waren we al blij met wat we hadden en op dit moment zeer dankbaar dat we in het onderwijs staan en een eigen huisje hebben. Toch bleef ik lange tijd dingen kopen wat bij mijn interesses paste, tot alles op was op het eind van de maand. Veel of weinig inkomen zou geen verschil gemaakt hebben. Ik heb in de loop der jaren veel verzameld, zeg maar opgestapeld in hobby's. En het is me al lang te veel, te druk, onnuttig. Die rugzak maakte ik zo zwaar dat mijn focus verdween van wat voor me lag.


Nu stop ik met alles verzamelen. Ik omarm wat spontaan komt en geniet van wat is geweest. Ik bewaar het in mijn hoofd, in mijn gevoel en tijdens het neerschrijven ervan. Al de rest is van voorbijgaande aard, zijn fake platsic trees. Tot je die loslaat en ziet wat echt belangrijk is voor je.


Het gaat dan over mensen die je nu kent, dieren, planten in je tuintje, echte wezenlijke levende en levend gevende energie en hier en daar een klein spulletje dat je kan gebruiken in de keuken of dat je oprecht blij maakt. Bijvoorbeeld mijn tweedehands platenspeler zodat ik nog eens een goede rockplaat lekker luid kan opzetten.


Ja, zoiets, kleine idiosyncrasies.


Reacties

  1. Hey Bart, een hele tijd geleden alweer. Leuke post. Ik probeer deze filosofie ook in mijn leven toe te passen en hou mij, in de mate van het mogelijke, enkel bezig met zaken of mensen die mij gelukkig maken of vooruit helpen in het leven. Maar... ik ben een gadgetfreak en kan oprecht gelukkig worden als ik weer een nieuwe gadget op de kop getikt heb en dat laat ik dan ook niet, want het maakt me gelukkig ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Kurt :-) En ja, die kleine gadgets mogen natuurlijk. Bij mij zijn het vaak nog boeken en strips. Ik heb voor mezelf bijvoorbeeld uitgemaakt dat als ik een boek koop ik ook meteen erin begin te lezen (anders loopt het kans om te verstoffen) en als ik iets koop, ik in de plaats ook weer iets weg doe - bijvoorbeeld een gelezen boek die niet tot mijn eregalerij hoort. Dan leg ik het in een boekenkastje langs de weg, schenk het aan iemand of het naar de kringloop doe voor een tweede leven. Dus als je nog leuke gadgets hebt die je wil wegschenken ;-).

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Contact

Naam

E-mail *

Bericht *