NaNoWriMo - november schrijfmaand

De National Novel Writing Month (NaNoWriMo) start 1 november. Ik doe hieraan voor het eerst mee. De uitdaging is dat je 50 000 woorden schrijft op een maand tijd (= gemiddelde lengte van een boek). Omdat ik nog werk en andere besognes aan mijn hoofd heb, zet ik de teller lager.

Mijn doel is dat ik 40 000 woorden op twee maand tijd haal. Zo zal ik ongeveer anderhalf A4 moeten schrijven, dit wil zeggen een 655-tal woorden (bijna 4000 tekens inclusief spaties) per dag. Dat moet lukken, met een goede planning en vroege en late uurtjes meegerekend. 

 


 

Hoe plan ik het?
In plaats van me achter Netflix te scharen na een dag zwoegen en pruttelen op het werk, zal ik - na mijn schoolse voorbereidingen - van 21.00 tot 23.00 uur me in de (ondertussen afgeleefde) caravan storten op het schrijven. Ik moet zien dat ik me dan niet laat afleiden door dingen te op te zoeken, maar gewoon doorschrijf, los van het internet. Het uitdiepen en redigeren komt dan de maanden daarna wel.

Wat zal ik uitschrijven?
Ik heb een min of meer structuur voor een roman en als ik daar vastloop of het even moe ben, buig ik me over artikels voor mijn blogs, een idee voor een podcast en typ ik met veel plezier de laatste woorden van de dag op mijn poëzietypemachine. 

 

Haalbaar?
Ik vermoed dat er uiteindelijk stevig wat rommel zal tussen zitten, want je breit ook woorden aan elkaar om je aantallen te halen, maar dat moet je dan even loslaten. Als je op voorhand een plan hebt met je personages en je deed al wat research kan er best nog wat aardigs uit komen, en lukt misschien wel meer dan anderhalve bladzijde om zo alsnog de 50 000 te halen. Dat doel kan je trouwens zelf instellen en opvolgen op de website van NaNoWriMo. 


Goed, ik hou het voor mezelf haalbaar en hoop dit vol te houden. Ik vrees wel dat ik enkele kilo’s zal bijkomen, want regelmatig sporten zal er niet inzitten. Tenzij ik iets vind waarmee ik op rollen in de caravan kan fietsen en schrijven tegelijk.

Mhhh, eerst maar eens beginnen met schrijven zeker?


 

Tips:
De site die deze jaarlijkse schrijfrush promoot, vind je hier: https://nanowrimo.org/national-novel-writing-month

Hier een aantal tips voor als je aan het werk bent en het toch wil combineren:
https://blog.nanowrimo.org/post/655443302688112640/how-to-win-nano-with-a-40-hour-work-week

En tot slot enkele opmerkingen voor als je nog op school zit en toch wil meedoen:
https://blog.nanowrimo.org/post/680180309533261824/balancing-the-chaos-of-school-and-writing


 

Reacties

Populaire posts

Contact

Naam

E-mail *

Bericht *