Traag herstel

Meer dan drie weken duurt dit al. Geen Covid-19, maar een “verkoudheid”. Het startte als een soort griep/keelontsteking en zakte dieper weg naar een bronchitis, waarbij hoestbuien voor slapeloze weken zorgden. Iets waar ik normaal op enkele dagen tijd vanaf ben. Plat in de zetel door een verkoudheid? Dat was me niet vaak overkomen. De hoest is er nog, maar minder hevig. Ik slaap sinds kort beter en kan nu recupereren.

Wat me echter zorgen baart, is dat mijn lichaam moeizaam op gang kwam en het pas lukte als de dokter echt paardenmiddelen inschakelde - het soort pepmiddelen zoals mijn vader kreeg na zijn chemo. Het doet me vragen stellen.

Is dat omdat we meer dan twee jaar ultrabeschermd leefden, met mondmaskers en gelletjes opgesloten in onze cocon? Is het daarom dat mijn weerstand zwakker geworden is? Is mijn immuniteit aangetast? Of is het gewoon de leeftijd? Mijn lichaam had duidelijk meer tijd nodig om te herstellen. Ik ben echt diepgegaan, wat invloed had mijn gemoed. Wat wil je als je niet kunt liggen omdat je meteen aan het hoesten slaat en alles in je lijf pijn doet, daar word je niet vrolijker van. Laat staan als je dan laat in de nacht in de zetel naar herhalingen van het journaal begint te kijken.

Ik hoop dat er wetenschappers onderzoek doen naar al die post-Covid-19 ziekten, niet alleen van zij die traag herstellen van een Covid-19 infectie, maar ook anderen die na die Coronagolven “gewoon” langdurig ziek worden.

Mijn arts gaf als hoofdoorzaak aan dat er nu ontzettend veel varianten aan virusjes rondzweven, wat de ene ziekte na de andere veroorzaakt. Dat het normaal is deze periode, en ik me geen zorgen moet maken. Toch, ik maak me zorgen.

Ik heb sterk het gevoel dat het tijd is voor herstel en grondige reflectie van de afgelopen jaren. Zodat je als mens kan herstellen van de angsten en weer durft ademen, leven en doorgaan. Op alle niveaus.

Maar goed, indien je een (andere) mening hebt, mag je het laten weten.

 

Afbeelding van Peter H via Pixabay




Reacties

Populaire posts

Contact

Naam

E-mail *

Bericht *