Onderweg naar je eigen mythe

Een stuk dat ik schreef twintig jaar geleden in mijn dagboek. Toen waren er nog geen blogs. Het treft me. Opnieuw sta ik op die weg, de terugkeer naar mijn eigen mythe en de bestemming die ik ervoor volg. Vaak zijn de keuzes die ik maakte wel al in het teken van die weg, dus no regrets: we leggen allen onze eigen weg af, zoals het hoort en op ons eigen tempo.

----------

Hedendaagse myhen

Het lezen van het boekje ‘Terugkeer van de koning’ van Ton van der Kroon, brengt me helderheid, toont me waar ik reeds mee bezig ben en wat ik nog dien te voltooien, het toont ook tekortkomingen in deze wereld, zo blind vaak voor zijn eigen mythen.  Waarom heeft een verhaal als ‘Star Wars’ bijvoorbeeld zoveel meer succes dan vele andere sciencefiction films? Het is niet alleen omwille van de special effects en de snedige dialogen maar ook, bewust of onbewust, omdat in het verhaal (de drie episodes van en met ‘Luke Skywalker’) de mythologische reis van jongen tot man wordt beschreven, omdat hij op zoek gaat naar zijn oorsprong, daarbij allerlei proeven moet doorstaan, geconfronteerd wordt met zijn verleden met zowel kosmische ‘goede’ krachten als met de ‘dark side’, waarin hij tenslotte zijn vader dient te overwinnen. Een zieke man die zijn ziel terug tot leven dient te wekken, hem te verslaan door hem tot inzicht te brengen en afscheid te nemen, net zoals ook Koning Theoden in The Lord of the Rings. Het raakt de oeroude mythes aan van een Odyssee, van een Parcival, van werelden die verder reiken, die ergens net onder die oppervlakte aanwezig zijn. Zo werd ‘Star Wars’ een hedendaags sprookje, een spiegel over een levenloze technocratische wereld en een zoektocht naar contact met de oorsprong.

De mens van nu snakt naar mythen, de wereld is gedemythologiseerd aan het geraken, zij en sprookjes horen enkel nog tot de kinderboekenkast. De mens is zijn rituelen kwijt, ze duiken onbewust op in braspartijen of studenten-dopen of wijsheden van Oosterse goeroes. De man die zijn plaats als verantwoordelijke man ook zoek is, die enkel nog verantwoording aflegt tegenover werk en vrouw, maar niet meer tegenover zichzelf.

Er is zoveel ontworteld dat men nu zoekt naar een nieuwe bodem, een gezonde aarde en dat kan door universele waarden en normen zijn oorspronkelijke plaats terug te geven. Mensen willen geen machines worden of regelneven die alles wat van bovenuit wordt opgelegd en dood werd gerationaliseerd moeten opvolgen. Zij snakken terug naar mythen, naar een nieuw ‘contact’. Zij zijn op zoek naar een geloof. Een geloof dat hoort te beginnen in zichzelf, in een dieper zelf en een hoger kosmisch zelf dat in verbinding staat met de hele levende wereld. Het wordt tijd dat men zijn ‘ziel’ herontdekt en vertrekt naar een hogere bewuste en evenwichtige wereld.

 

Amor en Psyche

Terugkeer

Ook ik ben reeds lang onderweg en nu wordt het tijd om wat ik gevonden heb te klasseren en een plaats te geven. Tijdens het snuffelen in mijn geschreven werken word ik nogmaals geconfronteerd met mezelf en de verhalen die ik schreef en niet afwerkte (La Cage du Désir, over een jonge Kelt die zijn geliefde wil redden maar eerst allerlei gevaren dient te doorstaan in het woud der duistere gedachten). Het brengt me tot inzicht dat ik op de goede weg ben, dat ik deze dien te voltooien en dat de dichter in me mee zal helpen de mythische mens terug tot leven te wekken. Ik begin terug te geloven, zelfs in mezelf. Er is meer dan de som der delen en dat is niets ‘paranormaal’, neen, het is levensbelangrijk om mens te zijn en deel uit te maken van een geheel.

---------- 


Het voelt nog duister, het is nog moeilijk, maar tijd geeft me ruimte om aan die uit het oog verloren stukjes te werken. Ze lijken stilaan in elkaar te vallen met hier en daar nog erg ruwe onafgewerkte kantjes.  De verteller ontdekt zijn weg van verhalen en mythen en wat geschreven is, is geschreven, wat afgebroken moet worden wordt afgebroken, krijgt een nieuwe bouw, een renovatie, wat beleeft is, is beleeft en begint een eigen leven, de dichter, de mens, de weg tot wording, de voltooiing en de nieuwe verhalen.

 

 


 

Reacties

Populaire posts

Contact

Naam

E-mail *

Bericht *