Doorgaan naar hoofdcontent

Over scenarioschrijven

Er zijn vele boeken geschreven over scenarioschrijven, waaronder enkele klassiekers zoals die van Syd Field en Robert Mc Kee, en toch zal je hierin je eigen weg moeten zoeken.

Sommige basisideeën uit zo'n boeken zijn en blijven handige tools om je script te testen of om toch enige houvast te hebben wanneer je begint aan een scenario. Maar hoe dan ook zal jij eerst die woorden op papier moeten zetten. En net als bij het schrijven van eender welk soort verhaal zal je eerst vertrekken vanuit een gevoel, beeld of idee dat je maar niet loslaat.

Dan denk je best ook even na over waar je naartoe wil met je verhaal: wat je ermee wil vertellen? Hoe je dat gaat opbouwen? Dus toch een soort van begin, midden en einde. Om het dan helemaal echt te maken, denk je best nog na over je personages (background) en je setting (arena - waar en wanneer) waarin alles zich afspeelt, daarbij is de research van ontzettend groot belang.

Vooral, begin eerst met schrijven, als je voelt dat het er uit moet, begin met die eerste letters op papier te zetten.

In het volgende filmpje van de site No Film School legt Darius Britt in een notendop uit welke de belangrijkste kapstokken zijn die gebruikt worden in een scenario.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Boekenbeursblues

"Eindelijk zit ik er dan, nu met het derde boek uit de Dalca reeks: levensgif"

Het was altijd een droom van me om ooit op de boekenbeurs te mogen signeren. Nu zat ik er met een hele trilogie aan boeken. Samen met Johan, want we schreven de boeken samen. Hoofdstuk om hoofdstuk, corrigerend, discussiërend en evoluerend. Lerend ook van hem en zijn ervaring in het schrijven van jeugdboeken. Met "De demonen van Dalca" als trilogie wilde ik het fantasygenre als metafoor gebruiken om iets te kunnen vertellen over wat veel jongeren nu overkomt en me ergens, in een ver verleden, zelf overkwam. Een mooi schrijfproject.

Toch, blijft er het gevoel bij me dat ik er ook wil zitten met eigen werk in mijn stijl. Dat wordt de volgende schrijfuitdaging. Een solo boek: een verhalenbundel, roman, poëzie, theater… er ligt vanalles in de lade klaar om uitgewerkt te worden. Het is namelijk belangrijk als (aspirant) schrijver om regelmatig ideeën neer te schrijven, gegevens te verzamelen …

Ik ben geen konijn.

Wat nu met dat eten?"Ik ben geen konijn." Dat is inderdaad wat mijn vader altijd zei als er teveel groenten op tafel kwamen. Dat komt nog vanuit een andere generatie. Bewust eet ik anders nu, al is het maar om die voetafdruk te verkleinen. Maar het wordt me de laatste tijd niet gemakkelijk gemaakt. Ik eet tegenwoordig erg veel salade. Toch een konijn? Waarom?

Over zeven nachten zonder

Zeven nachten werden zeven jaren of toch zoiets. De tijd gaat snel en elke gedachte die je onderzoekt en elke zin die je uitpuurt telt mee, het maakt de tijd vol en voor je het weet zijn je verhalen gegroeid en nemen zij hopelijk een stukje van je mee zodat je zelf lichter wordt.
Nu, de vier staat al vooraan op mijn telraam, maak ik mijn solodebuut als schrijver. Wilde ik het eerder? Neen, niet echt. Als dichter had ik ze al gemaakt, als co-scenarist en co-schrijver ook. Maar nu was het tijd om iets meer van mezelf te laten zien. En dat doe je pas als je er klaar voor bent. Of niet. Dat is de sprong die je dan waagt, met alle fouten die er nog aan kleven. Uiteindelijk moet je er zelf ook door leren. Met deze “Zeven nachten zonder”, ingeleid door een proloog en omwikkeld met een epiloog, laat ik de lezer kennismaken met zeven personages op zoek naar… de liefde of?
Trots
Ja, het maakt me trots dit boekje te zien liggen zo tussen Jeroen Meus en andere kookgoden in de lokale krantenwinkel. …

Over de verantwoordelijkheid van de (sociale) media