Feedback geven
Dag 2 – vrijdag
Onze schrijfcoach, Eric Collins, focust vooral op drie dingen:
Wat wil je vertellen?
Hoe wil je het vertellen? (klopt dit structureel?)
Wat zijn de drijfveren van de personages: zijn we geïnteresseerd in hen en geloven we het?
Hoe wil je het vertellen? (klopt dit structureel?)
Wat zijn de drijfveren van de personages: zijn we geïnteresseerd in hen en geloven we het?
Hierbij neemt hij steeds schematisch afstand door de structuur en de drijfveren op bord te plaatsen in een soort MindMap. Afhankelijk van waar de focus volgens hem eerst naartoe moet gaan omdat net dit of dat nog niet genoeg is uitgewerkt.
Voor ons, Johan en ik, geldt dit:
Wat voor soort film willen we?
Jeugdfilm/comming of age/
Thema: Vlinders
Wat willen we vertellen?
Jeugdfilm/comming of age/
Thema: Vlinders
Wat willen we vertellen?
“It's about not letting yourself being pinned down like
in a collection of frozen butterflies”
Dit zien we ook terugkomen in de nevenpersonages, die op de één of andere manier vastgepind zijn.
Onze groep
We hebben een leuke groep. Een Nederlandse scenariste, een Iraanse filmmaker, een Italiaanse documentairemaker en een vrolijk en levendig vrouwelijk duo met veel fantasie. Mensen met allemaal mooie ideeën, die eveneens nog een lange weg af te leggen hebben. En daarvoor zijn we hier natuurlijk.
We hebben een leuke groep. Een Nederlandse scenariste, een Iraanse filmmaker, een Italiaanse documentairemaker en een vrolijk en levendig vrouwelijk duo met veel fantasie. Mensen met allemaal mooie ideeën, die eveneens nog een lange weg af te leggen hebben. En daarvoor zijn we hier natuurlijk.
Feedback door de
deelnemers op ons verhaal was alvast:
Wat is het hoofdprobleem van Jasper?
Drugs is niet relevant in deze film.
Peggy moet meer uitgewerkt worden.
Wat met de lerares?
Het element beweging (van alle jongeren) is interessant.
Drugs is niet relevant in deze film.
Peggy moet meer uitgewerkt worden.
Wat met de lerares?
Het element beweging (van alle jongeren) is interessant.
Etc.
Er werd stevig feedback gegeven, zonder een blad voor de mond te nemen en met rake vragen. Verantwoord, zoekend naar waarom zij het zo aanvoelen of zien. Telkens met respect voor elkaars verhaal en intentie. Wat een fantastische bende!
Er werd stevig feedback gegeven, zonder een blad voor de mond te nemen en met rake vragen. Verantwoord, zoekend naar waarom zij het zo aanvoelen of zien. Telkens met respect voor elkaars verhaal en intentie. Wat een fantastische bende!
Lezing
In de late namiddag volgden we een lezing van de
filmcomponist Christopher Slaski. Een lezing die me op zich niet veel nieuws
bijbracht, omdat we dit al zagen op de filmacademie. Toch bleef me zijn
gedrevenheid bij en zijn mentaliteit. Hij gaat niet voor snel en ondoordacht
werk, maar voor inhoud en verhaal, dat al dan niet bij hem past. Hij gaat voor
kwaliteit, in dit geval betekent het dat er niet bij alle scenes die er zijn
muziek hoort. Het kan pas werken als het een meerwaarde vormt voor het verhaal,
en zo hoort het ook.
Reacties
Een reactie posten