Niveaus


Het schooljaar loopt bijna ten einde, ruimte voor rust?
Ondertussen lag m’n bloggen en schrijven even stil. Druk met het einde van het schooljaar en nieuwe projecten op til deze zomer. Niet echt rust, wel uitdagingen die erbij komen. Tja want rust dat creëer je zelf, in het moment van je actie en stilte.

De drang om meer te kunnen beteken als burger dringt zich op.
Ik wil kunnen bijdragen op diverse niveaus. Als vader, als leraar, als auteur maar ook als projectmanager. Zo beweeg ik me als filmmaker ook op andere niveaus en engageer ik me steeds meer politiek: het is voor mij een deel van je kunstenaar zijn dat je je politiek durft uitdrukken, dat je op zijn minst ook artistiek een mening uit, net zoals een protestzanger ligt ook daar een taak van de kunstenaar.

Dankzij Everstory Productions, het artistiek platform dat ik oprichtte samen met Michael en Johan, biedt het me nu de kans om andere jonge filmmakers te helpen, als coach en producer. Nog steeds liefst via kleine menselijke projecten, voor mij bij voorkeur documentaire. Het regisseren situeert zich voor mij op diverse niveaus en via deze weg ook nog via film.

Tijdens Docville stootte ik op een project van een Iraanse filmmaakster; Maryam Bayani, die een innemende korte documentaire uitwerkt tijdens haar laatste jaar DocNomads. Zij vertelt het verhaal van de vijfjarige Elika, uit Iran afkomstig,  en haar zoektocht naar identiteit. Een universeel gegeven dat ze mooi uitwerkt aan de hand van de kinderen uit Elika’s klas. Zij trachten een beeld te schetsen (letterlijk en figuurlijk) van hun klasgenootje. Elika zingt en vertelt over haar land. De tekeningen van de kinderen komen tot leven terwijl de klasgenootjes Elika beter leren kennen en zij zichzelf.

         
                                          Still Elika, Maryam Bayani

Een mooi project dat energie vraagt tussen alles door, maar ik niet kan laten om nu te ondersteunen. Het zijn kleine beetjes die ik vanuit mijn vaardigheden - ondanks dat ik zelf nog veel moet leren en ondervinden - tracht bij te dragen. 

Iedereen is belangrijk.
Want naar mijn gevoel is het is voor ieder van ons vandaag oh zo belangrijk om je te kunnen engageren. Vooral in het ondersteunen van de diversiteit én de "samen - maakbaarheid" van de wereld. Dit op de juiste humane en respectvolle manier; door te ontdekken, te erkennen en ervan te leren. Dat is een grote verantwoordelijkheid die ieder van ons draagt en waarvan ik vandaag de dag geen minuut van wil verliezen. Dus doe ik door, zo lang en zo graag als ik kan. 


Reacties

Populaire posts

Contact

Naam

E-mail *

Bericht *