Schrijven in Wenen


 Dag 2 – Een warm welkom in Wenen
Subtropisch warm hier. Enkel af en toe een voorbijwaaiende ventilator brengt enige verfrissing.
Dit zowel op de kamer, een fijn hotelletje “Brillantengrund” met mooie binnenplaats, als in de gezellige loft van “Amour Fou”. Dit is één van onze groepsleden haar kantoor,  Bady’s afdeling van het productiehuis hier in Wenen.

We spraken af in Wenen met de verschillende groepen omdat de meeste van de groepsleden nu eenmaal van Wenen zelf waren of er op zijn minst een verblijf hadden. Dus vlogen wij –Johan en ik- onze Nederlandse collega Chris en onze coach Eric (vanuit Parijs) naar één van de meest romantische steden van Europa. Inspiratie verzekerd.
Het proces zelf: we geven om beurten feedback op de nieuwe scripts (treatments) van de groepsleden. Dit is heel intensief. Zeker met deze temperaturen. In de namiddag (sessies van 4 uur) kreeg ik het wel even moeilijk. Ik sleepte me er door met tonnen water gemengd met schijven fruit en af en toe een straffe koffie. Tot de maag protesteerde en het bij een licht Filipijns avondmaal bleef in ons Hotel (Filipijnse hoteluitbaters).
                                          Foto J. Vandevelde.

Later die avond wandelden we het centrum in en volgden vanuit het kunstenplein de befaamde “ring”. Mooie en dure wandelstraten. Wel is de buurt waar we werken en de omgeving hier zeker de moeite. Op de een of andere manier voel je je erg veilig en heb je het gevoel dat deze stad echt wel  drijft op cultuur en prestige.

Burgerlijk, verzorgd, met respect voor hun geschiedenis en tegelijk heeft het laat in de avond iets magisch. Het mag er zeker zijn. Hier wil ik best eens terug komen met het gezin. En dat is nu ook net het dualistische van het verhaal, ik geraak tegenwoordig bijna overal, voor research, werk, alleen of met een vriend. Vaak betaald of betaald met m’n werk als schrijver, maar als ik dan denk, ik neem volgende keer het gezin mee dan wordt het onbetaalbaar; reizen is duur. Zeker als je met een gezin wil gaan dan kan je vliegen al haast vergeten en met de wagen wordt het  al snel een uitputtende trip waarvoor je echt wel tijd en ruimte moet nemen. Ach ik wil niet klagen, je moet het gewoon plannen en doen en ervoor sparen – wat voor een artiest natuurlijk geen probleem is…

Reacties

Populaire posts

Contact

Naam

E-mail *

Bericht *