Over zeven nachten zonder
Zeven nachten werden
zeven jaren of toch zoiets. De tijd gaat snel en elke gedachte die je
onderzoekt en elke zin die je uitpuurt telt mee, het maakt de tijd vol en voor
je het weet zijn je verhalen gegroeid en nemen zij hopelijk een stukje van je
mee zodat je zelf lichter wordt.
Trots
Fictie = afstand
In het verhaal vind je verschillende personages en hun manier van omgaan met gevoelens waar ze geen grip op hebben. Zeven plus één liefdes die in verzonnen verhalen staan maar tegelijk voor mij een proces waren om te leren omgaan met zo’n gevoelens.
Fictie =
therapie?
Kwetsen?
Zeven
jaar
De vier
staat al vooraan op mijn telraam en nu maak ik mijn solodebuut als schrijver; dat met deze bundel kortverhalen. Wilde
ik het eerder? Neen, niet echt. Als dichter had ik ze al gemaakt, als
co-scenarist en co-schrijver ook. Maar nu was het tijd om iets meer van mezelf
te laten zien. En dat doe je pas als je er klaar voor bent. Of niet. Dat is de
sprong die je dan waagt, met alle fouten die er nog aan kleven. Uiteindelijk
moet je er zelf ook door leren.
Met deze “Zeven nachten zonder”, ingeleid door een proloog en omwikkeld met een epiloog, laat ik de lezer kennismaken met zeven personages op zoek naar… de liefde of?
Trots
Ja, het maakt me trots
dit boekje te zien liggen zo tussen Jeroen Meus en andere kookgoden in de lokale krantenwinkel. Trots op jezelf, dat mag ook eens. De witte
cover, waar ik eerst geen voorstander van was, blinkt als nieuw en het lijkt te
werken. De cover valt op of je het nu mooi of lelijk vindt. Ook de tekening
past erbij, als je het verhaal leest zie je dat het symbolisch ook het verhaal
mee aanvult. Vorm en inhoud horen elkaar nu eenmaal te versterken.
Fictie = afstand
In het verhaal vind je verschillende personages en hun manier van omgaan met gevoelens waar ze geen grip op hebben. Zeven plus één liefdes die in verzonnen verhalen staan maar tegelijk voor mij een proces waren om te leren omgaan met zo’n gevoelens.
Want wanneer je schrijft kruip je tegelijk in een verhaal maar ook ergens diep in jezelf én neem je afstand.
Fictie is daar een manier van. Het is net als praten tegen een vreemde
op café, tegen hem vertel je vaak meer dan wanneer je beste vriend naast je zit
en je hem niet wil lastigvallen met je diepste zielenroerselen. Maar als je
daar alleen op café aan de toog wat zit te mompelen en je na een lichte
overdosis drank begint te vertellen tegen die wildvreemde, komen er soms zaken
naar boven die je anders nooit tegen een bekende zou
vertellen. Ik denk dat het bij schrijven ook zoiets kan zijn, zonder de drank
dan. Dat doet de muziek wel voor me.
In het maken
van documentaire bijvoorbeeld verschuil ik me in de levens van anderen, bij een
verhaal dat helemaal vanuit jezelf komt creëert die afstand
– het fictieve kader - een poort waardoor je meer van jezelf erin kan steken.
Fictie =
therapie?
Ik schrijf om tot
inzichten te komen. Er zitten stukken in verwerkt waarin personages in conflict gaan binnen thema’s die te maken hebben met volwassen worden, liefde en
seksualiteit. Soms heel dicht bij me en soms heel ver af.
Niet elk personage
denkt en voelt zoals diegene die je tegenkwam op één van je vele ontmoetingen
of zoals jezelf. Je speelt daarmee. Zo is er PJ, de stand up komiek die zijn
gevoel voor humor kwijt is. Niet iets wat ik hoop kwijt te geraken of wie dan
ook toewens. De manier waarop hij bijvoorbeeld vrouwen ziet en gebruikt sluit
niet meteen aan bij mij, gelukkig groeit hij en wordt wijzer en dat ontdekken
lijkt me universeel, iets wat hopelijk bij ieder van ons voortkomt. Het is fijn om
hiermee te spelen en zijn zoektocht raakte plots zeer sterk verweven met die van
mij. Zo laat ik hem naar het einde toe zoeken naar zijn grootmoeder, iets wat
ik zelf ook gedaan heb enkele jaren geleden. Die zoektocht hielp me om ook zijn
zoektocht tot een einde te brengen. Dat gegeven
van (her)ontmoeten in het verhaal is echt, maar blijft geschreven binnen een
fictief kader en een personage.
Alles wat je neerschrijft wordt trouwens van het moment je het schrijft: fictie. Jij als auteur zet het in die woorden, vanuit dat personage, die jij kies en jij als lezer interpreteert. Zo gaat dat.
Schrijven is
mijn catharsis. Is het therapeutisch?
Soms, net zoals sporten therapeutisch kan zijn of een goed gesprek. Je gaat
ervoor en onderweg voel je je beter, het laat je toe los te laten terwijl je
met jezelf wordt geconfronteerd. Zo ga ik bij het schrijven soms in gesprek met
mezelf, maar dat is dan op dagboekniveau. Wanneer ik een verhaal (of doel) in
mijn hoofd heb is dit anders, dan komen er andere processen aan bod en neem je
meer afstand. Dan is het voor mij meer dan therapie.
Kwetsen?
Zoals je misschien aanvoelt in bovenstaand betoog heb ik soms schrik dat door mijn verhalen anderen zich menen
te herkennen of denken dat het echt is en het daarom zou kunnen kwetsen. Dat
hangt voor een groot deel af van hun interpretatie. Herkenning mag, als je
jezelf in situaties herkent, maar in geen enkel verhaal laat ik bekenden
opdraven. Het is niet mijn bedoeling te kwetsen.
Ik observeer, registreer en reflecteer binnen een verzonnen verhaal vanuit mijn eigen persoonlijke bril. Een verschil met fictie schrijven tussen autobiografisch, fora- of blogschrijven is daarin dan ook nog eens dat je diverse brillen kunt opzetten - die van je verzonnen personages - en dat maakt het zo boeiend.
Ik observeer, registreer en reflecteer binnen een verzonnen verhaal vanuit mijn eigen persoonlijke bril. Een verschil met fictie schrijven tussen autobiografisch, fora- of blogschrijven is daarin dan ook nog eens dat je diverse brillen kunt opzetten - die van je verzonnen personages - en dat maakt het zo boeiend.
Zeven
jaar
Maar goed, terug naar
mijn boek. Ik werkte, tussen alle andere projecten door, aan deze bundel meer
dan zeven jaar. Sommige verhalen zijn al wat ouder maar kregen in het licht van
wat ik de laatste jaren tegenkwam een nieuwe laag. Het zijn verhalen met een
eigen persoonlijkheid geworden, die van de schrijver, de personages en de lezer.
In de stijl zal je merken dat ik als filmmaker van opleiding het niet kan laten
om zeer scenisch te schrijven en tegelijk in de beschrijvingen graag ook het
stukje poëet in me toelaat. Hopelijk voor de lezer op een fijne leesbare
manier.
Er waren enkele
uitgeverijen die reageerden, maar het was het jonge Nederlandse Boekscout dat
me wist te overtuigen. Dit door hun snelle goede feedback en transparante
communicatie, ook wat de royalty’s betreft. Een op het eerste zicht aangenaam
ontdekken. En ja, zij werken via een “Print On Demand” systeem. Zij printen dus vanaf het
moment dat het boek besteld wordt.
Het duurt wat langer voor hij er is en het
is een goedkopere manier om als beginnende uitgeverij te kunnen overleven. Veel
hangt dan af van de promotie, want je boek komt niet automatisch in de
boekenwinkel te liggen, dat is een groot nadeel. Wel kunnen zij je boek
bestellen en is het online te koop.
De grote boekenwinkels zoals de Standaard Boekenhandel
gaan hier minder gretig mee om, zij leven van de populaire boekenverkoop en wat
niet verkocht geraakt sturen zij terug naar de uitgeverij. Dat kan niet met
POD-systemen, dus zullen ze enkel bestellen als er expliciet vraag naar is of je jezelf als lokale auteur aanprijs bij de Standaard boekenhandel in je eigen dorp of stad.
Kortom je
moet zelf heel wat investeren in de promotie van je boek. Hoeveel en wat
bepaal je zelf. Ik gebruik vooral mijn netwerken, laat wat flyers en kaartjes
printen en ga de bekende boekenhandelaars af om hen te vragen enkele
exemplaren aan te kopen of ze in consignatie te nemen. Dit deden de lokale
krantenwinkels al voor me. Dat helpt, voor de rest vind ik dat het boek zelf
ook haar weg moet gaan.
Als het sterk genoeg geschreven is, overleeft het wel. Enkel de tijd is een bewijs van de waarde.
Ondertussen
schrijf ik verder, wanneer het volgende boek verschijnt weet ik niet. Dat hangt
af van de wegen die ik volg en de soorten verhalen die ik tegenkom. Tijd is er
tot de tijd voor je stopt. En verhalen blijven komen, zolang je bewust in het
leven blijft staan en daarmee iets te vertellen hebt.
Er valt veel te vertellen
in deze wereld en sommige verhalen moeten steeds opnieuw verteld worden. Die
van de liefde voor elkaar bijvoorbeeld.
Reacties
Een reactie posten