Priscilla and the Geoffrey Donaldson institute


Onlangs bezocht ik met enkele filmvrienden het Geoffrey Donaldson instituut. Een eigenzinnig filminstituut ter bevordering van filmproductie, filmvertoning en filmcultuur gesticht door de charismatische filmhistoricus Egbert Barten.

‘Een jongensdroom die uitkomt,’ zei hij me nog. Een filmliefhebber en verzamelaar die alle mogelijke - in hoofdzaak Nederlandstalige - filmtijdschriften, filmboeken en natuurlijk films op pellicule redt van de ondergang en tijd en geld besteedt aan filmhistorisch onderzoek en publicaties. Dit in zijn aan Geoffrey Neville Donaldson  - zelf een befaamd filmhistoricus- opgedragen pand met aan de straatkant een expositieruimte. Aansluitend op de nieuwe Star Wars film die op 17 december in wereldpremière gaat in London vind je hier, in Noord–Scharwoude, nu ook een Star Wars expositie.
Het meest onder de indruk was ik natuurlijk van de verzameling aan boeken en tijdschriften die de bibliotheekruimte herbergt. Daarna de kelder, waar een verzameling aan films ligt opgeslagen: van VHS cassettes tot the real stuff, film op pellicule, met in het bijzonder films gaande van Sommaren Med Monika (Bergman) en de voor mij meest tijdloze aller James Bondfilms: From Russia WithLove.

Een apart peephok, waar je fragmenten kan afspelen op VHS/DVD/V2000 bevindt zich achter een oude kluisdeur en is volgestouwd met filmboeken, een zeteltje en een tv scherm. Meer moet het niet zijn, daar zou ik me al uren kunnen bezighouden met het verder ontdekken van het filmlandschap.
Boven bevindt zich de zolderkamer, een ruimte waar je nog op de klassieke manier film kan kijken, met reuzeprojector dus, een scherm dat alle formaten aankan en films die er gedraaid worden in hun oorspronkelijke staat. Een fijn ontdekken voor een liefhebber van de zevende kunst.
Na een glaasje bubbels keken we samen met de filmvrienden naar de instant cultklassieker The Adventures of Priscilla, Queen of the dessert  en als ik eraan terugdenk – voor het eerst zag ik hem- geeft het me nog steeds een warm gevoel. Een film met een bonte mengeling van kunst en kitsch, maar bovenal een ode aan verdraagzaamheid.

Reacties

Populaire posts

Contact

Naam

E-mail *

Bericht *